dissabte, 20 de novembre del 2010

La lectura en els xiquets

Des de xicotets, volem que siguen bons lectors? 

Un dels majors reptes que ens trobem tant professors com pares és que els alumnes lliguen, entenen el que lliguen i disfruten fent-ho.

La lectura és un instrument de capital importància per a la formació integral de l'individu. I, en efecte, és així, perquè a través d'ella:

-S'afavoreix la creativitat i la imaginació.
-Enriqueix el vocabulari.
-Desenvolupa l'expressió oral.
-Assimila de manera intuïtiva les normes que regeixen l'escriptura d'una llengua (ortografia, sintaxi,...).
-Desenvolupa la comprensió lectora (amb tot el que això implica en la millora de la capacitat per a l'estudi).
-Incrementa de forma amena i gradual la cultura.
-Obri horitzons i es fomenta el interes per determinades matèries.
-Ocupa quantitat del temps d'oci en una activitat formativa.

Però, al mateix temps, perquè la lectura siga un instrument eficaç, és necessari que estiga degudament orientada:

-No es tracta tan sòls de llegir per llegir.
-No dóna igual fer-ho amb qualsevol llibre.
-No és indiferent que la seua dedicació siga ordenada i equilibrada que ho siga arbitrària i caòtica.
-No s'ha d'interferir.

Què és l'animació a la lectura?


És el conjunt d'activitats, jocs i estratègies que faciliten, a poc a poc, el contacte dels xiquets i de les xiquetes amb els llibres, i que permeten, a través del plaer de la lectura, la creació, la formació i la consolidació d'un hàbit lector permanent i necessari per a la formació integral de les persones.

L'hàbit de lectura, com tot hàbit, no s'adquirix per art de màgia, sinó que és el resultat d'una sèrie de factors que interactuen en la creació d'un ambient propici per a la formació del xiquet lector. I aquestos factors o condicions determinants, que esmentaré a continuació, han de nàixer del si familiar:

-La presència de llibres en les cases, així com també la seua valoració i l'ús quotidià. Però, per a fer això, vosaltres primer heu de conscienciar-vos sobre el valor de l'hàbit de llegir i, una vegada assolit, tractar de servir de model als vostres fills.

-Encara que resulte difícil per circumstàncies, és imprescindible que vosaltres dediqueu part del vostre temps a compartir els moments de lectura amb els vostres fills.

-És convenient destinar un espai de la casa apropiat per als llibres.

-Seleccionar els llibres d'acord amb el gust i la maduració del xiquet.

-Tindre sempre present que la base del aprenentatge és la lectura. Hi ha que procurar que Internet no canvie l'hàbit dels xiquets ni tampoc el dels adults.

-En la selecció de les obres o llibres sempre ha de prevaler el gust dels xiquets. La lectura ha de resultar una activitat formativa i plaent; mai, en l'àmbit familiar ha de ser agafada com un fet obligat o imposat com a càstig.

-El temps de lectura l'estableix el xiquet. "És preferible que quede amb fam que no saturat".

Pàgines interessants:

Si voleu més informació, he trobat pàgines interessants que us poden servir i ajudar:



Ací us deixe el conte que hem vist a classe hui, "Les set cabretes i el llop":

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada